AKUPUNKTUR QUADRATUS LUMBORUM

Har dragits med domningar och ”strålande” ut i armar och händer i några månader nu, och min sjukgymnast har kört en hel del akupunktur runt axlar och skuldror för detta. Själv har jag kört mycket töj, stretch och rörlighet, och försökt tänka på att inte ligga på sidan och på armarna när jag sover, då problemen alltid visar sig då.
Det är väldigt svårt att diagnostisera vad orsaken till detta är känns det som. För det har varken blivit bättre eller sämre sedan vi började behandla. Det varierar väldigt från dag till dag.
Jag kom nyss hem från sjukgymnasten nu och han tror mycket på att det beror på att jag pressat snett och därmed snedbelastat under en lång tid. Detta behöver korrigeras upp genom att jag får vara väldigt noggrann på träningarna när jag gör alla typer av pressar, så att jag gör dem jämnt.
Detta kan förklara att jag har mer problem med höger än vänster, men jag har ju fortfarande bekymmer med båda.. Så jag vet inte, väldigt klurigt!
Akupunktur kanske inte är lösningen på just detta, men vi får se vad han säger och tycker i fortsättningen.

Vi skippade akupunktur runt axlar och skuldror idag i alla fall och la istället fokus på min vänstra Quadratus Lumborum; en muskel som har sitt ursprung från höftbenet & ryggraden och fäster på nedersta revbenet.
Den fick sig nämligen en törn för ett par veckor sedan när jag gjorde överstötar. Jag skulle släppa ner stången till bröstet igen från raka armar – göra flera repetitioner på rad – när det högg till i vänster sida av ryggen runt revbenen. Förmodligen slappnade jag av precis i läget när jag tog emot stången och med andra ord hade för kasst buktryck.
Sedan dess har det känts till och från, men jag har ändå kunnat träna med det. Har tänkt att det är något som släpper om jag ger det några dagar. Men det sitter envist kvar, så idag fokuserade min sjukgymnast på att sätta nålar längs hela Quadratus på vänster sida.

IMG_8290.JPG

Tyvärr fortfarande sjuk, så blir ingen träning idag heller. Hoppas på att vara frisk imorgon för att kunna ladda inför lördag – då är det nämligen DM i styrkelyft nere på AK. Perfekt uppladdningsvecka ;-)

MÅL MED LYFTNINGEN

Tanken och målsättningen med hela min träningssatsning just nu är att lyckas kvala till nästa års Stora SM i tyngdlyftning i klass -63 kg. Det som krävs för att jag ska få ställa upp där är att jag lyfter minst 122 kg sammanlagt i ryck och stöt.

Mitt nuvarande PB är 110 kg sammanlagt med 50 kg i ryck, och 60 kg i stöt. Detta lyckades jag lyfta på senaste tävlingen nu i september, vilket också var mitt mål med just den tävlingen – riktigt, riktigt kul!

Närmast kommande tyngdlyftningstävling för mig blir Götalandsmästerskapen 22 november, därefter Klubbmästerskapen nere på AK här i Kalmar 13 december.
Nästa år sätter sedan serietävlingarna igång som är fyra stycken till antalet; en i januari, en i februari, en i mars och en i april.
Jag tänker ställa upp på samtliga tävlingar, och har med andra ord sex tävlingar på mig att lyckas kvala :-) Kvalperioden startar redan i år den 22 november, och sista dag är 31 maj nästa år. Som det ser ut kommer SM att gå i Sundsvall i slutet av juni.

Jag delar med mig av min plan mot SM, samt hur det har sett ut hittills då jag har ställt upp på tävlingar. Att fixa vikterna enligt planen här nedan det kommande halvåret känns inte alls som en omöjlighet, utan fullt nåbart, och det är grymt motiverande :-)

Tyngdlyftning mål

TILLBAKA TILL BLOGGEN

Jag blir sällan sjuk, men har nu lyckats dra på mig halsont. Detta halsonda har hållit mig hemma i lägenheten hela dagen, vilket inte är helt optimalt för rastlösa mig. Slappande i all ära, men det räcker med några timmar på kvällarna. Hela dagar får en ju att klättra på väggarna.

Men det är en härlig känsla när något negativt som sjukdom kan leda till att något man velat ta tag i och länge gått och tänkt på faktiskt tas tag i. Och vad känner jag lust till om inte lust till att rusta upp bloggen! :-)
Från och med idag har den fått denna nya design. Vad tycker ni?

Jag har känt ett bra tag nu att jag saknar själva bloggandet, och dessutom att jag inte helt har gillat designen på min blogg – förrän nu. Sånt gör verkligen att jag inte tar tag i saker. I det här fallet menar jag själva bloggandet; att jag inte kan ta itu med det innan jag tagit itu med designen. Det ska kännas rätt, jag ska kunna stå för det, det ska kännas roligt, samt smidigt känner jag, för att bloggande ska funka för mig. Jag har framförallt saknat att kunna göra det på ett smidigt sätt från telefonen, men det känner jag kommer att lösa sig med WordPress app – den känns riktigt bra.

Hoppas ni är sugna på att följa mig igen, eller sugna på att börja följa mig om ni inte har gjort det tidigare! Ska bli kul det här :-)