När det kan finnas många orsaker och många lösningar och många…

Lite så känns det just nu vad det gäller min träning. Många möjligheter till allt, många vägar att gå, men vad är det bästa? Ibland måste man bara bestämma sig för något och testa det fullt ut, för att se om det fungerar eller inte – utan att blanda in annat som också skulle kunna vara en väg att gå. Men det är ju så svårt! Jag vill så himla gärna träna, det finns så himla mycket som jag kan träna utan att jag får någon som helst smärta av det, eller mår dåligt på något sätt, utan precis tvärtom. Både kropp och knopp mår bättre. Men det är just nu. Mitt problem är inte just nu, utan vad som gång på gång har visat sig som ett problem efter att jag har tränat en längre period av tyngre träning. Och det är ett drömscenario för mig. Det är dit jag vill – kunna träna på en längre period utan några skador som sätter stopp.

I nuläget testar jag en väg att gå som kräver en längre periods vila för att jag ska kunna träna tyngre igen. Ingen träning alls. Motion är okej. För att min kropp inte ska gå tillbaka till gamla lägen, gamla vanor, utan vänja sig vid de nya. Make sence, jag köper det rakt av. Men jag vill bara träna. Som ett litet barn.. ”Jag vill! Jag vill inte!” 

Jag har kanske inte riktigt den disciplinen att hålla mig borta så länge som det kan krävas. 3,5 vecka vilade jag helt, men sedan började jag gå på nålar. Mest mentalt tror jag. Jag måste få utlopp för vissa grejer i mitt liv. Jag måste få jobba med kroppen för att må bra uppe i huvudet. 

Hade jag vetat att håller jag mig borta från träningen i 2 eller 3 månader så kommer jag att bli bra av den här behandlingen. Så är det bara. Då hade det varit lugnt tror jag. Men i och med att jag inte vet säkert, så går jag runt och tvivlar och börjar nu tänka i andra banor igen. Det kanske kan vara såhär? Det kanske blir bättre om jag gör såhär? Det här borde väl inte göra saken värre? Det här med att rättfärdiga för sig själv när man gärna vill göra något man inte borde…:)

Det är inte alls säkert att den här behandlingen + vila gör att jag blir bra. Det kanske bara får mig mer symmetrisk i kroppen (om ens det), samt lite fattigare i plånkan! Det är inte säkert att jag kommer att kunna träna en längre period igen utan skador. 

Hej och hå, tankar hit och tankar dit. Jag tror ändå på att det kommer att bli bra. Det kör vi på!

Ett starkt 2016!

Hur lyder dina mål för året? 

Behöver du guidning i hur du bör träna för att nå dit du vill? Känna dig säker på vad du bör göra för träning? 

Vill du komma igång? Regelbundet börja träna en träningsform du tycker är kul och som du kommer att fortsätta med? Bli smärtfri och känna dig stark och pigg i kroppen?

Vill du lära dig alla eller något av de stora lyften ryck, stöt, knäböj, bänkpress och marklyft?

Satsar du på en annan idrott än lyftning och vill utvecklas i din styrketräning? 

Jag erbjuder träningsprogram och guidning för dig som är nybörjare till dig som är elitsatsande. 

Kontakta mig på lisapt@kalmarak.se för PT på Kalmar Atletklubb, eller lisapt@live.se för PT Online.  

PERSONLIG TRÄNARE PÅ KALMAR AK

Ni hittar mig numera som PT på Kalmar AK.
Jag lär ut lyftning till dig som vill lära dig från grunden, samt hjälper dig som redan kommit en bit i din lyftning att fortsätta utvecklas.

Snart är det jul, så vi startar igång med några grymma julklapps-erbjudanden!

weightlifting santa

Ge bort en utvecklande, lärorik och glädjefylld julklapp till någon du bryr dig om och tycker om.

Eller vill du hellre ge bort en julklapp till din bästa träningskompis och samtidigt ge dig själv en julklapp? Satsa då på Par-PT.

INDIVIDUELL PT:

1 PT-pass för 590:-
OBS: Medlemskort på Kalmar AK är här inget krav.

PT 4 veckor där 5 PT-pass och medlemskort på Kalmar AK i 4 veckor ingår.
fri träning varje dag mellan kl. 05-23.
extra medföljande julklapp i form av ett presentkort på 100:- hos Fitnessguru.
Allt för endast 2590:-

 

PAR-PT:

PAR-PT 1 pass för 490:-/person.
OBS: Medlemskort på Kalmar AK är här inget krav.

PAR-PT 4 veckor där 5 PT-pass och medlemskort på Kalmar AK i 4 veckor ingår.
fri träning varje dag mellan kl. 05-23.
BÅDA får en extra medföljande julklapp i form av ett presentkort på 100:- hos Fitnessguru.
Allt för endast 2090:-/person.

 

Efter varje avslutat PT-pass ges råd om vart fokus bör ligga i träningen, för att fortsätta utvecklas som lyftare.

 

Kontakta mig vid intresse:

TÄVLINGSRESULTAT

Som ni kanske märker så är jag riktigt nördig när det gäller siffror och resultat, men nördig gällande något tycker jag att man ska vara!

IMG_9734

Efter jag tränat tyngdlyftning i några månader så fick jag ganska stora problem med baksida axlar och axlarna i allmänhet. Jag var inte tillräckligt vältränad för att träna på med de vikterna jag började med, och det ihop med en teknik som inte var så bra, så höll det inte riktigt. Därav stannade jag av nästan direkt i utvecklingen och ökade inte på mina bästaresultat. Jag tränade inte heller efter något schema här, utan det började jag med i augusti i fjol.
Från slutet på mars till början augusti lyssnade jag på kroppen och tränade det jag kunde och lät bli det som gjorde ont. Fokuserade på att förbättra tekniken och bli rörligare.
Fick också för mig att försöka kvala till SM i styrkelyft i en lättare klass för att jag inte var tillräckligt stark i 63:an. Körde en bantning på nära 5 kg på 9 dagar, och lyckades kvala precis med 230 kg totalt (helt orkeslös här). Höjde mig faktiskt med 20 kg väl på SM så det var verkligen en revansch och en sjukt rolig tävling var det!
SM gick i början av juli, så efter det körde jag på med tyngdlyftningen igen i någon månad innan jag började med schema för första gången. Hade ett tydligt mål med att nå lite av ”drömgränserna” 50-60 på tävlingen i september. Så gött att nå nytt tiotal:-)
Därefter har det gått riktigt bra utan några skador.
Det går framåt!:-)

SM-KVAL!

Jag är så otroligt glad över tävlingen i lördags och hur den gick:-) Det var den andra serietävlingen för året, och vi fick åka upp till Väsby, Stockholm för att få tävla. Åkte upp redan på fredagskvällen och var framme sent på hotellet. Blev direkt hopp i säng för att komma upp till en tidig invägning på lördagsmorgonen. Vi alla åkte dit och vägde in oss, och sedan tillbaka till hotellet för en riktigt fin hotellfrulle. Bra start på dagen!

Vanligtvis får vi tjejer alltid tävla först, d.v.s. direkt efter invägningen och i första gruppen, men den här gången var det Elitserie-tjejerna som var denna första grupp, så det var lite annorlunda att få titta på tävlingarna först i några timmar innan jag själv fick tävla. Blev dock inte seg eller stördes inte av det, vilket var väldigt skönt!

Uppvärmningen till rycken gick jättebra upp till 45 kg. Därefter gjorde jag ett lyft på 47,5 kg som gick bra, och ville avsluta med ett sista uppvärmningslyft på 48 eller 49 kg, då jag skulle gå in på 50. Jag valde 49, men det lyftet fick jag inte till. Nehe.. det var ju dumt att inte den satt minns jag att jag tänkte ;-)
Härefter var stången klovad med 48, och då kände jag att jag lika gärna kan köra detta som mitt sista lyft. Ville bara sätta det sista, och gå in i tävlingen med en go känsla. Men den satt inte heller! Det sköna här var att det kändes bra i kroppen, och att jag missat två uppvärmningslyft blev mer som att: ”vad bra, nu har jag inte tagit ut mig så mycket”, haha:-)
”Normalt sätt” så kände jag själv att jag borde blivit väldigt nervös över bommarna och börjat noja över dem, men det blev verkligen inte så. Allt mitt fokus var redan ute på flaket på något sätt, och att det var där jag skulle prestera. Jag tänkte inte ens på bommarna. När jag friidrottade var mitt psyke inte alls såhär, det har långt ifrån alltid varit såhär. Tror snarare det aldrig har varit såhär. Det var ett lyft i taget, det var fokus här och nu. Inte så himla mycket på vad jag vill ska hända, eller vad som skulle kunna hända, inte vad jag gjort och inte gjort. Utan mer; vad gör jag nu. Jag går här, jag laddar, jag går fram till stången, jag får ett bra grepp, jag hittar balansen, jag kör. Grymt skönt!

Jag gick in på 50 kg, och tog därefter 53. Båda satt, kändes väldigt bra med god balans.
Sista lyftet ville jag ta 55 eller 56, och valde 56 eftersom det kändes så bra. Den satt även den! Lite framkant på detta lyft, men ändå stabilt.

Uppvärmningen till stöt gick kanon. Inga missar, och överstötarna satt kanon. Annars kan överstötarna för mig variera väldigt mycket; vissa pass har jag jättebra tryck och kontroll, andra inte. Så detta var riktigt skönt att känna.

Gick in på 59 kg, och tog därefter 63. Båda satt utan problem.
Med tanke på att jag klarade 56 kg i ryck, så innebar det att jag behövde ta 66 kg i stöt för att nå 122 kg och kvala till SM. Så 66 kg i sista stöten var givet.

Skak i armbågarna, men jag fick godkänt 2-1! Så jäkla glad!!!! Det här är så kul:-) Hade sånt tydligt mål med serieomgångarna här i vinter, och jag har nått dem redan i andra omgången. Så himla kul verkligen:-)
Älskar framstegen, vad som händer med både huvudet – den mentala biten, samt vad som händer med lyftningen. Tryggheten i lyftningen framförallt. Känslan av att den blir bättre och bättre, så att fokuset istället kan ligga på att ta i, slippa tänka alltför mycket på själva utförandet under tävling.

Nu blir det till att kila ner till AK, för första passet här efter tävlingen :-) Laddad!