LISA ÄTER · MATBILDER

Husmanskost med fläskkarré

Jag köpte hem äppelmos häromdagen, sådär spontant. Och när jag kom hem så tänkte jag: jaha och vad fan ska jag äta det här till? Det är inget som jag brukar äta.
Men sen kom nyhetsbrevet från Coop igår och de säljer fläskkarré för 29:90/kg den här veckan, och då slog det mig – potatis, fläskkarré, sås och äppelmos! Hur gott som helst, och hur längesen som helst.
Så jag ringde mamma idag och frågade hur den skulle tillagas den lilla klumpen jag fått med mig hem och fick följande till svar:
Snitta hål i karrén och fyll med hackad vitlök, salta mycket och ha även på vitpeppar. Gul lök och morötter får gärna vara med i pannan också. Jag fick ta en stekpanna med lock, men ska helst vara en sån lerpanna/ler…? Vad kallar man det? Står helt still..
Bryn den först i pannan, och sätt sedan på locket. Låt den stå och gotta till sig på låg värme i ca 1,5 timme. Jag har en spis med 6 värmelägen med en 3a som högsta siffra. Jag lagade den på pricken mellan 1an och 2an.

Gjorde sedan en sås av skyn som blev till. Hällde i en liten skvätt mjölk och redning på ca 1 msk mjöl och lite vatten. Detta till skyn från en köttbit på 0,5 kg.

Åt sedan kokt potatis, morötterna, gullöken och mitt nyinköpta Lågkalori Äppelmos till! Mums:)

20120306-200330.jpg

20120306-200355.jpg

Kommentera

