LISA ÄTER · LISA TRÄNAR · MATBILDER

Falska kalorier

Tog en dag med enbart kondition igår, precis som i lördags då den enda styrkan jag körde var mage. Så nu har kroppen fått sin helg och idag – då är det 1 oktober och dags för maxtesterna att börja 😀 Happy Monday!! Dem övningarna jag testar är knäböj, frivändningar, ryck, marklyft, bänkpress, chins och armhävningar (utspridda över veckan). Kör nog frivändningar&knäböj idag och ryck&marklyft på ons/tors, sedan får jag se med resten.

Passet igår kväll blev 45min intervaller på crosstrainern, hela tiden över 120 SPM. 10min motstånd 25 + 10min motstånd 35 x2 + avslut 5min motstånd 25.
Något jag sedan märkte när jag var klar var hur maskinen övervärderar kaloriförbrukningen. Jag vill att ni tänker på det om ni förlitar er till dem, och inte har en pulsklocka. Mitt resultat fördubblade den nästan (!)20121001-112141.jpg

Efter träningen: Knäcke, Berocca & hälsofil. Proteinchokladbollar med jordnötssmör.20121001-112451.jpg

20121001-113540.jpg

2 thoughts on “Falska kalorier

  1. Hej! Håller med om att maskinerna överräknar väldigt mycket. Men om vi säger en pw, då tycker jag pulsklockan underräknar, Menar går jag en pw på 5km och bränner 170, tycker de borde ligga på runt 240. För den sträckan och tiden. Kostar ju alltid lika mycket energi för kroppen att förflytta sig en viss sträcka? Hur ser du på de?

    1. Hej Carina! Jag kan hålla med dig om att det låter lite i underkant, men det beror lite på hur länge det tog att gå 5km? Har du alltid samma tempo? Går du ute eller på band?
      Pulsklockorna har alltid en felmarginal dem också (dock mycket mer pålitliga än maskinerna), och ju mer info om dig som du kan ställa in i klockan, desto mindre blir den felmarginalen. Vilopuls, maxpuls, hur vältränad du är, vad för typ av aktivitet du gör – allt det spelar roll för den faktiska kaloriförbrukningen. Det är inte alltid man kan ställa in allt sånt på klockan, och då uppskattar den helt enkelt kalorierna helt baserat på din puls och längden på aktiviteten. Kanske får du inte upp så hög puls på dina promenader?

      Med vänlig hälsning, Lisa

Kommentera

