FAKTA & TIPS OM KOST · LISA ÄTER · LISAS RECEPT

NYTTIG FRASIG BÄRPAJ MED VANILJSÅS

Efter träningen igår – en träning som blev väldigt sen kl 20-22 – så var jag inte alls sugen på en stor kvällsmat. Det jag då rörde ihop var en bärpaj, och MMM vad god den blev!

~ Mått & gör-så-här:
Sätt ugnen på 200grader.
3dl frysta hallon, björnbär och blåbär (mängd så de täcker botten). Häll bären i formen, inget smör.

1/2dl Stevia strösocker.
4-5 äggvitor.
Dessa två ingredienser elvispade jag fluffigt.
2dl havregryn. Häll i fluffet.
Bred över fluffet över bären så att det täcker.
1tsk kanel. Sprid över kakan.
In i mitten av ugnen i ca 20min (beror på formens storlek, så mitt råd är att hålla bra koll. När fluffet är fin färg och krispigt och frasigt så är den klar!

20121006-121804.jpg

~ Näringsinnehåll:
28 g protein
59 g kolhydrater
6 g fett
393 kcal

Helgrymt näringsinnehåll i en måltid efter träningen! Högt proteininnehåll från äggvita och havregryn, fiberrika kolhydrater genom havregryn och bär & lågt i fett, men det fett som finns är nyttiga fettsyror från havregryn.

Jag gjorde mig även en nyttig vaniljsås på följande:
1dl kvarg.
1msk mild lättyoghurt vanilj.
1-2 krm vaniljpulver.
2tsk Stevia strösocker.

Näringsinnehåll:
13 g protein
5 g kolhydrater
0 g fett
77 kcal

4 thoughts on “NYTTIG FRASIG BÄRPAJ MED VANILJSÅS

  1. Måste bären vara frysta?
    Kan man ha upptinade?
    Ska prova att göra en vaniljsås på äggvita och vaniljproteinpulver. Hade ingen kvarg eller liknade hemma tyvärr.

Kommentera

