FAKTA & TIPS OM KOST · LISA ÄTER · LISAS RECEPT

KALORISNÅLA NYTTIGA CHOKLADBOLLAR

Det här är så jävla gott. Älskar det här receptet. Jag har trixat med det lite fram och tillbaka, men nu – nu är det perfektion mina damer och herrar! 😉

Blanda ihop följande torra ingredienser:
1,5 dl fiberhavregryn,
2 msk kakao,
3 msk Stevia strösocker,
2 krm vaniljpulver,
1 krm mineralsalt.

2,5 msk kokande vatten med 1 tsk snabbkaffe + 2 suketter. Låt dessa lösas upp i kaffet.
100 g fettfri (0,5%) kvarg.

Blanda ihop allt torrt, sedan kaffet och kvargen. Funkar alldeles utmärkt med en gaffel 😉

Varianter:
– På kvällen brukar jag skippa kaffet för att kunna somna lättare, och tar då enbart det varma vattnet med suketter i.
– 1 krm rivet apelsinskal i är supergott.

Gör det antingen som en kaka genom att platta ut smeten på en tallrik och strö kokos över, eller rulla ihop till bollar och rulla i kokosflingorna. Eller skippa kokos helt!
Jag använder 2 msk kokosflingor i detta recept.

20121010-223319.jpg

20121010-223340.jpg
Näringsinnehåll utan kokos:
23 g protein
38 g kolhydrater
7 g fett
310 kcal

Näringsinnehåll med kokos:
24 g protein
39 g kolhydrater
14 g fett
382 kcal

Jämfört med Originalrecept:
1,5 dl havregryn,
1 dl strösocker,
50 g margarin,
1,5 msk kakao,
0,5 tsk vaniljsocker,
1,5 msk kaffe,
2 msk kokosflingor.

Näringsinnehåll Original Chokladbollar
10 g protein
134 g kolhydrater
48 g fett
985 kcal

18 thoughts on “KALORISNÅLA NYTTIGA CHOKLADBOLLAR

  1. trycker du hela? haha 😀 såg sjukt gott ut! måste testa!! ska kika runt ifall du har något nyttigt kladdkaks recept! (är ny på din blogg) super inspirerande!!!

  2. Undrar om du räknar kalorier eller bara äter nyttigt och tränar på? Om du räknar, hur mycket får du i dig på en dag/vad är ditt kalorimål? 🙂

    1. Hej! Jag räknar inte och har inte gjort under den här tiden heller. Men jag har väldigt bra koll på vad som är bra typ av mat och den har jag hållit mig till 🙂

  3. Heej! 🙂

    Testade dessa ikväll och de var ju riktigt goda! 🙂
    Tänkte lägga ut receptet på min blogg, hoppas det är ok, annars tar jag bort det.
    Jag länkar självklart till dig oxå så folk kan gå in och läsa. 🙂

    Hade så gott!

    Kram

  4. Kanonbra att du postade orginal receptet under så man får se skillnaden! Men nu till frågan, jag hittar inte steviaströsocker någonstans. Finns det något annat du skulle kunna rekommendera?

    1. Nej faktiskt inte. Finns inget som slår det 🙂 Du hittar det framförallt på Ica Maxi. Vanliga Ica-butiker ska ha också! Fråga personalen om du inte hittar! 🙂

  5. Jag tyckte dem smakade sjukt sura och konstiga. Det måste ha vart kvargen. Tog precis så mycke de skulle vara i. Smakade verkligen inte gott :/ Jag hade Ica’s basic kvarg. Hade jag kanske fel kvarg eller nåt?

    1. Nej men det ska funka med den kvargen 🙂 Åt du dem direkt eller hade du dem kylen några timmar först? De blir mycket godare och smakar mer väl kylda 🙂 Testa ev. mer Stevia strö för ännu sötare.

  6. Haha de brukar alltid vara nåt som går snett första gången ja provar nåt nytt 😛 får nog testa igen och låta dem vara i kylen i några timmar som du sa. jag kanske provar lite mindre kvarg och lite mer stevia.

  7. Hej. Är det någon speciell tanke med sukretterna eller går de att använda mer steviaströ istället tror du? 🙂

Kommentera

