FAKTA & TIPS OM KOST · LISA ÄTER · LISAS RECEPT · MATBILDER

Laxfilé i ugn

Aaaaah jag dog nyss och kom till mathimlen. Det här är SÅ gott!

Recept:
Sätt ugnen på 200 grader. Stek laxfilé i en teflonpanna på hög värme väldigt snabbt tills du bara fått yta på båda sidor. Rör laxen runt i pannan så den inte fastnar. Krydda med mineralsalt, svartpeppar på båda sidor.
Lägg laxen i en ugnssäker form, gnid in den med rivet citronskal och skjutsa in i mitten av ugnen ~10min. Håll koll på den, tiden beror helt på hur tjocka filéerna är, hur länge du stekte dem i pannan och hur rare du gillar din lax!
Koka blomkål, morötter och broccoli i vatten saltat med mineralsalt. Jag kokar morötterna och blomkålen ~3min längre än broccolin som jag lägger i sist och kokar ytterligare ~2min. Känn efter med en sticka/gaffel.

Alltså: laxfilé, citron, morötter, blomkål, broccoli, mineralsalt & svartpeppar! That’s it! 🙂

20121023-134951.jpg

20121023-135029.jpg

20121023-135119.jpg

Näringsinnehåll: ~
50g protein,
15g kolhydrater,
30g fett

Kommentera

