LISA TRÄNAR

Häcksprintuthållighet – säkerheten börjar infinna sig

Tanken med min friidrottssatsning den här hösten är att jag ska hitta säkerheten i min häcklöpning. Det är dumt att skriva ”igen”, för den har aldrig funnits där nämligen. Trots att jag tränat häck i 10 år. Så det är den som ska hittas, den ska sitta som en smäck. Jag vet att glädjen för att springa kommer att vara så otroligt mycket större då också, och det längtar jag efter. För jag har känt den glädjen ett par gånger, men sedan har den försvunnit igen!
När säkerheten väl sitter där och jag inte har ett orosmoln i bakhuvudet inför varje lopp som undrar om: ”Kommer jag att fixa avståndet emellan idag? Är benen tillräckligt kvicka för att fixa det idag?” – då jäklar är det dags att springa fort 🙂 Dem där orosmolnen som varit så vanliga är numera väldigt ovanliga nämligen. Riktigt bra.

Så för att hitta säkerheten i min löpning så har vi (min tränare och jag) ett likadant pass varje vecka där jag nöter in rätt rytm mellan häckarna, och med en progression i avstånd och häckhöjd varje månad. Alltid 5 häckar med tre stegs-rytm, vilket är precis så jag springer när jag tävlar inomhus. 6o meter, 5 häckar, tre steg mellan varje häck.

Och det ger verkligen resultat, det är så jäkla härligt. Jag känner hur säkerheten börjar komma, både i kroppen och i psyket. Ni som känner mig vet att jag alltid haft en dålig tävlingsskalle med dåliga nerver och självförtroende och alldeles för många onödiga tankar. Jag har haft ett bra tävlingspsyke dem tävlingar då jag känner redan på uppvärmningarna att något helgrymt är på gång, men dem är lätträknade 🙂 Så fort något inte känns helt okej eller som jag vill, så börjar jag tveka. Men det börjar som sagt att bättra sig, och det är härligt som fasen.

The body only achieves what the mind believes.

DSC_0848
Ett bra lopp i Motala 2011.

Onsdag:
8×60 meter häck
– 5×76,2 cm-häckar
– 8,25 m emellan
– gångvila

2×6 exc. Chins
2×8 rullande ryggresn. bb

2 thoughts on “Häcksprintuthållighet – säkerheten börjar infinna sig

Kommentera

