FAKTA & TIPS OM KOST · LISA ÄTER · LISAS RECEPT · MATBILDER

Varför äggvitor i gröten?

Konsistensen! Den vanligaste grejen som folk inte klarar av med gröt är just konsistensen, och detta gottar äggvitor till genom att göra hela gröten mindre grynig och mer krämig, utan att ändra smaken. Det smakar inte ägg, det smakar inte annorlunda på något sätt förutom en godare, krämigare gröt! 🙂 så testa detta. 1 dl havregryn, 2 dl vatten och 1/2 dl äggvitor. Rör om då och då under tillagningen.
Inte nog med att det krämar till gröten så höjer det proteininnehållet, vilket gör att du håller dig mättare ännu längre än på vanlig gröt, samt hjälper din kropp att reparera sig. Protein är kroppens byggsten.

Jag gillar inte att slänga gulan, så till gröten använder jag flytande äggvitor på dunk. Finns att köpa på bland annat Coop, samma hylla som äggen!

Jag brukar alltid ha i en skopa proteinpulver med smak i min gröt också, det blir helt underbart sött och gott. Och för att bryta av det söta har jag gärna grape och bär i!

Trust me – det här smakar inte som vanlig gröt! (Jag tillhör gruppen som vägrat ens smaka i hela mitt liv fram till för ett år sedan, men är nu fast) 🙂

20121213-155216.jpg

20121213-155235.jpg
Frukost idag: Gröt på havregryn, vatten, äggvitor, proteinpulver One Whey choklad/hasselnöt samt capucchino, kanel, toppat med naturell yoghurt, grape & blandade bär. Sportknäcke med kalkon, keso, ägg & gurka. Berocca vitaminer.

10 thoughts on “Varför äggvitor i gröten?

  1. Varför tar du bort äggulorna? Har inte riktigt förstått varför de skall bort i alla gröter och dylikt! :O
    Kram Elinor

    1. Hej! Om du läser ordentligt så tar jag inte bort gulorna utan köper enbart äggvitor. Jag har inte gulan i gröten för att då blir det ägg i gröten och jag föredrar att gröt smakar gröt 🙂 Hälsningar /Lisa

  2. Jag ska testa med äggvita i gröten. Visserligen gillar jag gröt som den är, fullkornshavre alltså.
    Testade att ha i proteinpulver i den också men det blev lite för mycket för mig. Så jag spar den till en proteinlatte till mellis i stället. 😉

  3. Testa hela ägg i gröten också! Smakat gött med lite bär och frön på, jag har till och med 2 hela ägg i 1dl havregryn 🙂 blir ju riktigt bra näringsvärden Dessutom 🙂

Kommentera

